Godt købmandskab med bæredygtigt afsæt
Henrik Hedegaard er administrerende direktør i virksomheden Hornsyld Købmandsgaard A/S. Han fortæller her om virksomhedens styrker:

”Hornsyld Købmandsgaard er en organisation med stærke værdier, som har været gældende siden etableringen i 1932. Dengang som nu lægges der vægt på troværdighed i forhold til kunder og ansatte. Sammen med medarbejderne er der udarbejdet et værdisæt, der bygger på respekt, holdånd, ansvarlighed og vilje til forandring”.
”Kunderne har en fast relation til en konsulent i forhold til vores varer indenfor landbruget. Og så har vi har flere ben at stå på, så selvom et forretningsområde i en periode skulle halte lidt, har vi for vane at lave gode resultater. Vi er begyndt at tjene penge i TripleA-delen, som laver proteinkoncentrater. Så HK’s store styrke er at vi, trods en dårlig høst i 2023 med dårlig omsætning i Agro-delen skabte historisk gode resultater i de andre dele af virksomheden”.
”Og så selvfølgelig medarbejderne. Vi er stolte af og glade for de medarbejdere med høj anciennitet, som vi har. Men vi fremtidssikrer også virksomheden med en fokuseret indsats på ansættelse af yngre mennesker. Her satser vi på uddannelse og fastholdelse, så vi kan beholde dem i vores virksomhed. Desuden har vi modtaget en ansvarlighedspris fra Hedensted Kommune, kva vi også gerne vil hjælpe personer på kanten af arbejdsmarkedet ind og få en rolle i vores virksomhed. Kort sagt investerer vi i vores medarbejdere, og det giver pote”.
Hjælpen er tæt på
Når Hornsyld Købmandsgaard har brug for råd eller hjælp fra kommunen, oplever Henrik Hedegaard, at afstanden mellem virksomhederne og Hedensted Erhverv eller borgmestersekretariatet er kort:
”Jeg er glad for at drive virksomhed i Hedensted Kommune. Kommunen er tilgængelig, og det har vi bl.a. oplevet i Baastrup, hvor vi skulle opføre et stort byggeri. Vi skulle bygge en silo, og her var Hedensted Kommune meget behjælpelig med tilladelser og så videre. Tilgængeligheden er meget vigtig for mig. Det er ligegyldigt om du ringer til erhvervschefen eller borgmesteren. Der er altid tid til at hjælpe. Og så synes jeg, at nytårskuren er helt fantastisk. At man kan engagere så mange virksomhedsledere til netværk og en villighed til at hjælpe hinanden på tværs – det er flot”.
Langvarige relationer, årvågenhed og godt købmandskab
Henrik Hedegaard fortæller, at virksomhedens årvågenhed og deraf følgende ageren på markederne i forhold til at købe råvarer ind på de optimale tidspunkter er afgørende for at tegne kontrakter, som er gode for både Hornsyld Købmandsgaard og kunderne i virksomheden:
”I forhold til kunderne synes jeg, vi gør en forskel på det gode købmandskab. Vi arbejder med hjertet i landbruget. Også selvom landmændene ikke er ejere af vores virksomhed. De tilvælger os, fordi vi driver langvarige relationer og godt købmandskab. Ideen er, at når vi har 3 fabrikker, der producerer 280.000 tons foder, skal man arbejde sammen om at få dækket råvarerne ind. Altså langt hen ad vejen skal vi handle rettidigt på markederne, så kunderne er trygge ved, at vi køber ind på de rigtige tidspunkter. Det er meget kontraktbaseret, og kontrakterne går frem til høst. Vi vil gerne have inddækning med kontrakter to år frem i fremtiden. Så relationerne er vigtige, tilliden er vigtig og åbenhed og videndeling fra vores side er vigtig. Markedet er volatilt og kan rykke meget op og ned i forhold til produktionen af råvarer og fragtpriser, så vi har dygtige medarbejdere, som følger råvarepriserne på børsen hele dagen. Mange, som har animalsk produktion, har foder som den største udgift. Det skal give værdi for landmanden og det skal give værdi for HK. Vi er kun interesserede i, at kunderne opnår de bedst mulige resultater. Og så følger vi med tiden og er omstillingsparate. Det kan både vores ansatte og vores kunder godt lide”.
Vækstmål med bæredygtigt fundament
Fremtiden rummer nogle udfordringer, som Henrik Hedegaard ser det. Landbruget er under omlægning, og det har implikationer for Hornsyld Købmandsgaard. Denne udvikling følges tæt fra virksomhedens side, således man fortsat kan handle med rettidig omhu. Og så er bæredygtighed og langsigtede ESG-mål en vigtig del af fremtidens forretningsmodel:
”Vi er i en branche, som er udfordret med afgifter på gas og el og vejafgifter samt told på nogle af de råvarer, vi køber hjem. Erhvervet er udfordret, og jeg er bekymret for, hvor man rent politisk ser landbruget i fremtiden. Det er selvfølgelig noget af det, vi kigger meget ind i med forskellige vækstspor fremadrettet. Vi har ambitiøse vækstmål for hver forretningsdel. På olie og benzinmarkedet er det svært at vækste med overgangen til elbiler. TripleA-forretningen har store vækstmål, da vi ikke fuldt ud udnytter vores produktionskapacitet her endnu. Vi er ude på eksportmarkederne, og det er et mål at også vækste der, selvom vi selvfølgelig gerne ser så meget produktion som muligt, bliver i Danmark. Vores vigtigste opgave er at følge vores strategi med erklærede vækstmål. Det kræver, at ressourcerne i de enkelte forretningsområder er til stede, og det arbejder vi fortløbende med. Desuden tænker vi meget bæredygtighed og ESG-mål ind. Vi har afsat ressourcer til at indsamle viden og lave beregninger på, hvordan vi bedst muligt leverer på dette parameter også. Vi sikrer ansvarlighed og langsigtet tænkning indenfor bæredygtighed i vores forretningsmodel – og det skal gerne skabe værdi - også for vores kunder. Vi har et stort biobrændselsanlæg, hvor vi fyrer hele fabrikken op samt leverer varme til skolen og byen. Når man kan bidrage med sådan noget som lokal virksomhed, giver den del også stor mening”.
Faktaboks
Hornsyld Købmandsgaard A/S er leverandør til landbrugets forskellige behov. Lige fra såsæd, dyrefoder, diesel, olie og byggeri til skadedyrsbekæmpelse. Virksomheden, som har hovedsæde i Hornsyld, har ca. 200 medarbejdere og omsætter for ca. 3 mia. årligt.
Der er fire overordnede forretningsområder, nemlig HK Agro, HK Olie, HK Totalbyg og TripleA.
Jørgen Jepsen Senior etablerede virksomheden i 1932, og familien Jepsen er stadig hovedaktionær. I årenes løb har de optaget forskellige nøglemedarbejdere i ejerkredsen. Virksomheden har afdelinger flere steder i Jylland og på Sjælland.
Hornsyld Købmandsgaard er en af de få private grovvareforretninger, der er tilbage i Danmark, og udgør et alternativ til de store andelsvirksomheder i branchen. En konstant vækst og udvikling samt en forandringsvillig ledelse har gjort det muligt at fortsætte som selvstændig.
Virksomheden prioriterer langvarige partnerskaber med kunder og leverandører. Her har medarbejderne en nøglerolle, og der er ofte både 25- og 40-års jubilæer.