Rengøring med et twist

Hos Olgas Kost i Hedensted er der gang i hjulene.
Logo til firmaet Olga's Kost

Da direktør Peter Stefansen, som startede virksomheden sammen med sin kone Olga, var det primært var for at Olga kunne få bedre arbejdsforhold. Netop arbejdsforholdene den høje kvalitet og den grønne tilgang er markante markører i virksomhedens profil.

 

Perfektionist bag roret

Peter Stefansen er med egne ord perfektionistisk anlagt. Og tilgangen er, at tingene skal være i orden – både med arbejdsforhold og den leverede service. Det gennemsyrer virksomhedens indsats ude hos kunderne.

”Vi klarer os utroligt godt – jeg er ikke fra rengøringsbranchen, og vi har en helt anden tilgang til faget. Alt hvad jeg rører ved skal være i orden. Det skal være perfekt hele vejen igennem. Siden 2012, hvor vi startede op, har vi været gode til at forventningsafstemme, og holde, hvad vi lover. Vi har et alternativt produkt og leverer noget andet end de andre i vores branche, der har været efterspurgt længe. Vi leverer høj standard med plads til at give medarbejderne en god arbejdsdag”, siger Peter Stefansen.


Grøn indsats og gode arbejdsforhold

Der er tænkt meget over at minimere brugen af ressourcer i virksomheden, og den grønne tankegang fylder meget. Det giver god samvittighed, gavner miljøet og kunderne kan bruge det i deres grønne regnskaber:

”Mht. den grønne omstilling skal det være de bedste midler, det bedste udstyr de bedste forhold osv. Vi er effektive, og bruger ikke mere vand og sæbe end nødvendigt. Vi bruger utroligt mange klude. Derfor er det vigtigt hvordan vi håndterer dem, de kommer altid ud til den samme kunde, for at de kan udskiftes i korrekt interval og på den måde holde længere. Når kludene bliver for slidte til alm. rengøring, lægges de på lagret og bruges senere til ekstrem hovedrengøring og når de ikke kan bruges mere, kommer de ud på værkstedet hvor de kan bruges til olieopsamling mm. På den måde optimerer vi brugen af vore ressourcer. Vi reducerer vores plastikforbrug ved at anvende doseringsanlæg med tilhørende refill flasker, hvor der står pH-værdi, midlets navn, samt kundens navn på. På den måde minimerer vi mængden af affald, som vi sender på genbrugspladsen. Alt vores eget affald skal medarbejderne tage med retur til firmaet, så vi kan sikre en god sortering og i sidste ende genanvendelse.
Vi har skaffet os af med vores diesel kassevogn og er gået over til elbiler, som er det eneste, vi vil køre i frem over. Vi henvender os til erhverv. Alt udstyr står ude hos vores kunder, så på den måde hænger det sammen. Olgas Kost henvender sig kun til erhvervskunder og leverer faste abonnementsaftaler, vi har således meget strukturerede ugeplaner hvilket gør det nemt for os at planlægge køretiden på en elbil og derved nedsætte vores co2 udledning”.


Planlægning på kundens præmisser

Olgas Kost har kunden i centrum, de sammensætter en rengøringsplan målrettet kundens behov og tilpasser sig i takt med kommende forandringer:


”Der, hvor vi gør den største forskel, er vores alternative produkt. Og vi er en nærværende sparrings- og samarbejdspartner, som går op i alle vores kunder. Når en kunde først er inde, bliver de ikke glemt, og kommunikationen er altid direkte. Og så har vi høje ambitioner og kan levere store og komplette løsninger. Vi leverer også papirer, sæbe osv. fra eget lager og udlejer rengøringsmaskiner, hvis de selv vil gøre lidt. Desuden kan vi via vores samarbejdspartnere sørge for måtteservice, vinduespudsning etc. Vi giver kunden, hvad de har brug for og strukturerer rengøringen efter kundens behov. På den måde går det hele op i en højere enhed”.

 

Organisk vækst og høje ambitioner

Fokus er pt. primært trekantsområdet. Men sådan bliver det ikke nødvendigvis ved med at være. Ambitionen er at få brandet Olgas Kost kendt i hele Midtjylland.

”Vi kører Hedensted, Vejle og Kolding. Og vi har lidt samarbejde med Hedensted Kommune omkring jobcentrene, jobmesser samt den grønne omstilling. Vi har siden 2012 været en virksomhed hvor kunderne bliver, fordi vi forventningsafstemmer samt holder, hvad vi lover. Vi vil gerne op i størrelse. Vi behøver ikke nødvendigvis komme til Fyn og Sjælland, men vores brand er ret unikt og genkendeligt, og vi vil gerne blive en stor spiller i Midtjylland. En fordobling inden for et par år er ikke urealistisk”.

 

Faktaboks

Olgas Kost blev stiftet i 2012 ud fra ønsket om at skabe en professionel rengøringsvirksomhed med gode og sunde arbejdsvilkår. Oprindeligt var ideen, at Olga, som er gift med direktør Peter Stefansen, skulle have en platform at arbejde ud fra, som tilbød ordentlige vilkår. Virksomheden voksede dog hurtigt, og i dag har Olga og Peter 5 kolleger i virksomheden. Olgas Kost tilbyder med egne ord ekstraordinær kvalitet og et arbejdsmiljø, som gør at medarbejderne kan blive på arbejdsmarkedet i mange år. Derfor anvender virksomheden ergonomisk korrekte hjælpemidler og miljøvenlige rengøringsmidler. Virksomheden udfører primært erhvervsrengøring i Hedensted og trekantsområdet.