Fra stressramt til selvstændig erhvervsdrivende

Susanne startede Hyggehuset for to år siden, og fik sit cvr nummer i januar 2019. Inden det, var hun gået ned med stress og lå helt underdrejet i to år. Hun fik arbejdsrelateret stress og en erstatning, som hun brugte til at indkøbe et varelager og starte Hyggehuset.
Logo Hyggehuset

Susanne er uddannet jurist, og havde ingen erfaring indenfor salg af brugskunst og interiør. Men hun startede med at kontakte leverandører i forhold til at føre deres varer i hendes butik.

Susannes mand er selvstændig og tog sig af oprettelse af cvr nummer og alle de praktiske ting med papirarbejde. I starten skulle det bare være en webshop, men mange leverandører rådede hende til at oprette et showroom. Det indrettede hun derfor i sit gamle hjemmekontor. Showroomet har siden bredt sig til også at omfatte entreen og til dels køkkenet, hvor kunderne bliver budt på en kaffe eller te. Så det er ikke tilfældigt, at Susannes virksomhed hedder hyggehuset.

Efter at have fået sit CVR-nummer gik Susanne i gang, fik bestilt varer hjem og deltog på iværksætterkursus i kommunen. I dag har Susanne allieret sig med en virksomhed, som hjælper hende med online annoncering og optimering af webshoppen. De ca. 1000 varenumre stiller store krav til lagerplads og lagerstyring og gør det lidt svært at strukturere. Ved at sætte deres gamle lade i stand til lager får de plads og struktur.
Susanne står for lager, salg og pakkeri. Det kan være en udfordring, fordi hun på det personlige plan skal huske at passe på sig selv:  

”Kundeservicen skal være i top, det vil jeg kendes for. Så i tider med manglende overskud, må jeg skrue på noget andet”.


Sparring og kursustilbud skaber glæde

Susanne er glad for at drive virksomhed i Hedensted Kommune: ”Det er fedt. Man føler en opbakning. Og det er ikke bare noget man føler, men man får den også. Der er meget sparring og mange kursustilbud, som kan hjælpe os iværksættere. Corona har været lidt en hæmsko, men ellers har kommunen faciliteret netværk og sparring på tværs af brancher, og det er virkelig godt. Jeg siger højt og flot til alle, at Hedensted Kommune er et godt sted at starte virksomhed”.

Den fortælling, som Susanne ønsker at have omkring Hyggehuset, er, at der ikke er noget, som er sat ind i en kasse. Hvis kunderne mangler noget, som hun ikke har i sit sortiment, går hun på jagt efter det. Hun vil gerne skabe individuelle konkrete løsninger, og man kan sige, at hun også fungerer lidt som konsulent og inspirationskilde. Det er igen kundeservicen, som skal være i top. Altid.
I sine yngre dage har Susanne stået meget i butik, og et lille smil eller et velkommen betyder lige det ekstra. Sådan er hun opdraget. Men hun kommer lidt til kort med sin hukommelse, som hun er ramt på. Susanne har svært ved at huske kundernes præferencer. Men hvis de lige siger: ”Hej Susanne, jeg købte det og det sidste gang”, så får hun sporet sig ind på det, og kan give den oplevelse og service, som hun altid søger at levere.

Håb for fremtiden

Susanne kunne godt tænke sig at nå til et sted, hvor Hyggehuset kan ansætte medarbejdere, som er selvkørende. Dog med ånden i stedet intakt. Indimellem kunne hun godt have behov for lidt praktisk hjælp, og vil gerne kunne bidrage med nogle arbejdspladser i Hedensted Kommune. Det skal dog ikke vokse sig for stort, for hun vil gerne bevare mit personlige touch, have hånd i hanke med forretningen og bevare kundekontakten. For eksempel, at alle julepakker, hun sendte ud, ankom inden for det aftalte tidsrum. Også her er nærheden med kunderne vigtig for hende, selv om det er på webshoppen.
Desuden vil hun på sigt gerne afholde workshops, hvor hun kan lære fra sig med nogle af de ting, som hun efterhånden er blevet god til:

”Det bliver man ikke rig af, men det er heller ikke meningen med det. Det er ikke min førsteprioritet. Jeg brænder for det, jeg gør. Og jeg vil trives med det, jeg laver. Selvfølgelig skal det løbe rundt, og der skal betales regninger, men der er mere end bare penge, som udgør bundlinjen for mig. Og mit motto er, at der ikke er noget, som ikke er så skidt, at det ikke er godt for noget i forhold til min situation, og hvor langt jeg har været nede. Det er håbets historie. Og den vil jeg gerne have ud, så jeg kan inspirere andre, eller give håb i situationer, som ellers kan se håbløse ud”.

Faktaboks 

Hyggehuset er et resultat af Susanne Lykkes mangeårige drøm om en butik på landet. En butik, der forhandler genstande, som indkapsler ordet hygge. Susanne forhandler nyt og gammelt. Loppefund, design, brugskunst og delikatesser, som har det tilfælles, at de hver især er med til at fremme hyggen. Stilen tager udgangspunkt i Susannes egen smag, fra det rustikke over fransk landstil og romantik til nordisk design. Under normale omstændigheder tager Hyggehuset imod kunder og andre interesserede med en kop kaffe eller te, men under COVID-19 foregår handlen over webshoppen.