En balance mellem corona, socialt ansvar og bæredygtighed

Arriva Service A/S Polsterværkstedet i Hedensted har ligesom alle andre kunnet mærke effekten af Corona-pandemien. Samtidig tænker virksomheden så vidt muligt bæredygtigt, ligesom den tager et socialt ansvar med stort engagement i Code of Care, hvor borgere på udkanten af arbejdsmarkedet får en chance for at finde deres rette hylde. Men hvordan finder man balancen mellem presset fra corona og en tilgang om bæredygtighed og socialt ansvar?

Styrker og udfordringer under Corona

Arriva Service A/Ser en del af en stor koncern, og har adgang til nogle gode indkøbsaftaler, dels på reservedele men også på tekstiler og andre materialer. På den måde kan den udnytte stordriftsfordele. Virksomheden har kunne udnytte dens position og bygge oven på den grundforretning, som den har i det daglige. Om der skal polstres busser, tog, biler eller møbler, gør ikke den store forskel for Arriva Service A/S. Grundprincipperne er de samme.

Da Danmark blev lukket ned i foråret, var der færre folk med den kollektive trafik og turistbusser. Op til 25 % færre passagerer i busserne og op til 75% færre i togene. Derfor er virksomhedens aktuelle udfordringer i høj grad Corona-relaterede. En af løsningerne er at køre ud til lokale virksomheder, f.eks. bilforhandlere, og gøre opmærksomme på Arriva Service A/S, . Virksomheden har oplevet, at det er lidt svært, da de ikke har en decideret hjemmeside, de kan referere til, men de har lavet meget opsøgende arbejde - også via Facebook og LinkedIn.

Værkstedschefen, Hedensted Kommune og Code of Care

Ifølge Arriva Service A/S er Hedensted Kommune en fantastisk kommune, fordi der er meget udvikling, både med kommunens indsats, men også virksomhederne hver især og sammen. Der er et stort potentiale, og værkstedschef, Hans Jørn Lindgaard, kunne godt ønske sig mere netværk virksomhederne imellem. Ifølge ham gør kommunen og Hedensted Erhverv et kæmpe arbejde, og det finder Hans Jørn meget positivt.

Arriva Service A/S kom med i Code of Care (https://codeofcare.dk/) i 2014, hvor Hans Jørn fik et telefonopkald og blev opfordret til at være med. Han har siden været med i det Task-Force, som er etableret. Det, som Hans Jørn godt kan lide ved ordningen, er, at han er en del af en virksomhed, hvor CSR er en stor del af hverdagen. Her passer Code of Care rigtig godt ind. Ifølge Hans Jørn er alle gode til noget. Man skal bare finde den rette hylde at passe ind på.
Hans Jørn bruger en del tid på Code of Care, da han mener, at det er en rigtig vigtig del at kunne hjælpe mennesker, som har det svært – og også at kommunen aktivt arbejder for at gøre det til en succes:

”Det synes jeg er godt, i stedet for at folk sidder i et venteværelse og venter. Det er en måde at give folk, som måske har gået ledige længe, en chance – og at give folk troen tilbage på, at de kan noget. Det er vigtigt at både kommune og virksomheder støtter op om det her. Folk ønsker ikke at sidde hjemme og kigge ud ad vinduet. Vi skal have folk til at føle sig værdsatte. Og vi skal som virksomhedsejere påvirke kulturen i andre virksomheder. Det kan gøres ved at finde en lille niche til de enkelte. Det er blevet en del af min hverdag at tænke det ind”.

Bæredygtighed og ordentlighed

Hans Jørn udtrykker, at hans afdeling er blevet et sjældent syn i disse dage, da folk i højere grad køber nye ting. Arriva Service A/S tænker meget i intern og ekstern bæredygtighed f.eks. med dele fra gamle busser. De køber gerne produkter som er lidt dyre, men som lever op til materiale krav. Desuden sikrer disse produkter, at de mennesker som har arbejdet med at producere dem, er ordentligt behandlet og lønnet, og at kloden også er tilgodeset. Derudover holder produkterne bedre, og på den måde henter Arriva Service A/S pengene hjem igen. Virksomheden minimerer spild og tænker det grønne og bæredygtige helt ind i deres løsninger. Både som leverandører, men også fra vores leverandører og underleverandører. Og private, som får lavet møbler hos Arriva Service A/S, kan give deres møbler nyt liv og undgå at købe nyt i stedet.

Adspurgt om fremtiden udtrykker Hans Jørn, at han altid har haft en vision om, at virksomheden vokser til dobbelt størrelse, og skaber arbejde til nogle flere. Og at der bliver vækstet til i hvert fald dobbelt omsætning om nogle år:

”Det man som virksomhedsejer skal huske er, at der er mere end en bundlinje. Hvis vi kan hjælpe nogle i arbejde, er vi lykkes med en anden bundlinje end den rent økonomiske. Og så vil vi gerne gøre tingene grønnere og mere bæredygtige og skabe nogle gode arbejdspladser for folk”.

Faktaboks

Hans Jørn Lindgaard har været hos Arriva Service A/S siden 2005. Dengang var det en afdeling, som var blevet opkøbt af Wulf busser, som så senere blev opkøbt af Arriva Danmark. Arriva Danmark havde brug for centralværksteder, hvor man kunne reparere busser og tog. Da man fandt ud af at det var en god forretning for Arriva at køre det in-house, blev det sådan. I starten var det busser, men siden blev tog koblet på. Indtil 2012 lavede værkstedet kun Arriva opgaver. I 2012 blev Hans Jørn Lindgaard værkstedschef og indstillede til, at der også blev taget opgaver ind for andre. Det forslag gik igennem, og i dag udfører Arriva Service Hedensted også opgaver for andre – eksempelvis lastbiler, møbler osv. – både i privat- og erhvervsregi.